Frica și bătaia nu sunt instrumente de educare, sunt arme îndreptate împotriva educației

7 iunie 2022
Postat de Mamă de Matei în Dezvoltare personală
0
Frica și bătaia nu sunt instrumente de educare, sunt arme îndreptate împotriva educației

Acest articol vine ca o reacție la ceea ce tot aud în jurul meu: Frica educă, frica impune respect, e nevoie de palmă din când în când ca să faci educație. Haide să vorbim despre asta.

Bătaia și frica nu sunt instrumente care ne ajută sau care ne sunt de folos în creșterea sau educarea copiilor.

Frica nu impune respect. Și nici bătaia. Respectul înseamnă să privești pe cineva cu admirație, să găsești valoare în omul respectiv. Oare cine poate admira o persoană de care se teme?

Relația în care unul este agresiv iar celălat primește agresiunea se numește relație de agresor-victimă.

Știu, noi am crescut într-un fel iar generațiile de astăzi (se) cresc altfel. Știu că pare că singura rețetă care funcționează este frica. Să știe copilul de frică.

Dacă atunci când își fac temele, copiii sunt loviți ( peste ceafă, peste mâini) ori dacă se țipă la ei constant, își vor face temele mai repede, poate. Sau poate vor îngheța. Pentru că asta este reacția la frică, la pericol. Luptă, fugi sau îngheață. Copiii nu au unde să fugă, deci le mai rămân doar două variante.

Hormonul care se activează în caz de pericol se numește adrenalină, și este ceea ce ne dă forța și puterea să rezistăm, să ieșim dintr-un eveniment dificil. Doar că o dată eliberată, adrenalina rămâne in corp vreme de 24 de ore.

Atunci când lovim pe cineva, când țipăm, când îl agresăm, creierul percepe situația ca pe o situație periculoasă. Și eliberează adrenalină ca să reziste. Un copil la care se tipă zilnic, sau care este bătut zilnic, are adrenalină în corp 24/24 de ore, zi de zi. Deci practic, creierul lui funcționează permanent pe modul pericol. Și cred că oricine își poate imagina că asta nu are cum să fie de bine.

Pe vremuri sclavii, lucrătorii, erau biciuți, ca să lucreze mai repede, ca să termine treaba. Este o comparație exagerată desigur, dar cred că evidențiază foarte bine mesajul meu. Sclavii nu educație primeau, ci agresiune. Își făceau mai repede treaba, dar trăiau sub teroare.

Mai mult decât atât, în condiții de frică nu se face învățare. Pentru că nu mai este loc de învățare. Creierul nu mai poate face asta, nu asta este preocuparea lui principală. Tot ce poate face în condiții de stres este supraviețuirea. Frica și bătaia nu sunt instrumente de educare, bătaia și frica sunt arme îndreptate împotriva educației.

Asta ca să aveți la dispoziție și argumentele științifice împotriva educației cu frică și bătaie.

Sursă foto copertă articol: Annie Spratt on Unsplash

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.