Generația mea este generația cu cheia de gât. Generația noastră știe ce înseamnă să rămâi singur acasă chiar de la vârsta de 5-6 ani. Generația noastră știe cum este să mergi singur la școală, chiar din clasa întâi. Știe cum este să traversezi strada singur, chiar dinainte de a merge la școală, pentru că mergeam în fiecare dimineață să cumpărăm pâine.
Deși știu cum este să faci toate acestea chiar la o vârstă mică, nu aș începe totuși atât de devreme să procedez la fel cu copilul meu.
Este despre vecinii care nu se mai cunosc. Nu știm cine locuiește cu noi pe scară.
Nu știm al cui este un copil pentru că îl vedem foarte rar, sau fugitiv.
Este despre numărul extrem de mare de mașini de pe străzi, de șoferi neexperimentați și despre graba de a ajunge oriunde, oricând.
Putem exersa cu copiii cum traversăm strada, cum vorbim (sau nu) cu străinii, ce facem când suntem mama și tata nu sunt acasă.
Mi-am început această săptămână alături de o clasă de copii din Târgoviște. Conextul a fost o lecție deschisă, la care am avut bucuria să particip, online. Bucurie, pentru că nu ai cum să nu te încarci cu energia bună a copiilor.
Tema lecției deschise a fost Când părinții lipsesc de acasă. Lecția a fost susținută de către Agent șef principal Victor Bucuroiu împreună cu doamna învățătoare a clasei întâi de la Liceul de Arte Bălașa Doamna din Târgoviște.
Mi-a plăcut tare mult modul de interacțiune dintre Agent șef principal Victor Bucuroiu și copii. Nu știu când a trecut o oră, am avut senzația că am petrecut împreună doar câteva minute.
Lecția deschisă la care am participat și despre care neapărat vreau să vă povestesc face parte dintr- un proiect educativ numit Școala Siguranței Tedi și este implementat de către compania Maspex Romania prin brandul Tedi și care se desfășoară în parteneriat cu Ministerul Educației și cu Poliția Română prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.
Ca o noutate, anul trecut a fost introdus un capitol suplimentar, ,,Igiena corpului şi a minţii’’, alcătuit atât din noțiuni teoretice cât şi din activități şi exerciții menite să le ofere elevilor, cadrelor didactice şi părinților un sentiment de siguranță referitor la contextul pandemic actual.
Suportul didactic este asigurat de Tedi și constă în materiale necesare desfășurării programului la clasă concepute astfel încât să respecte modul de învățare specific elevilor de clasa I – prin jocuri și activități educative. Toate materialele sunt în format electronic și vor fi transmise gratuit, prin e-mail, după finalizarea înscrierii. Materialele pot fi folosite atât în predarea directă la școală cât și la orele desfășurate online.
La lecția la care eu am luat parte, ursul Tedi a participat și el destul de activ de dincolo de ecran. A pregătit întrebările pentru copii și i-a încurajat să răspundă sau să participe la activitățile din clasă. Tedi a afisat cartoane cu întrebări privind situațiile în care părinții lipsesc de acasă. Și anume: ”Deschidem oricui sună la ușă?”, ”Folosim aragazul? Ne jucăm cu chibrituri?”, ”Dacă ne doare capul sau burta, luăm singuri medicamente?”, ”Dacă sună la telefon un necunoscut, îi spunem că suntem singuri acasă?”
A fost foarte interesant să urmăresc răspunsurile copiilor și reacțiile lor în fiecare situație prezentată. Ce facem dacă vin cei de la gaze atunci când suntem singuri acasă? Dacă ne doare burtica putem să luăm noi medicamente fără să ne întrebăm mai întâi părinții? Putem să aprindem aragazul când nu este nici un adult în casă?
Vă recomand să dați de știre altor părinți și învățători că acest program există pentru ca el să ajungă la cât mai mulți copii. Poate chiar la clasa copiilor voștri. 🙂
Porgramul se află deja în al 7-lea an de activitate. În anul școlar 2021-2022 are 36.407 de elevi înscriși, iar în perioada 2015-2021, la acest program educativ au participat aproximativ 215.000 de elevi de clasa I din toată țara.