Fără categorie

Părintele și copilul în era internetului și a tehnologiei

Cred că este clar pentru toată lumea că trăim într-o eră a tehnologiei. Mie îmi este și mai clar că evoluția și dezvoltarea tehnologiei nu se va opri la nivelul acesta, ba mai mult, se va dezvolta teribil în următorii ani. Pe mine oarecum mă îngrijorează, pentru că nu știu în ce măsura suntem pregătiți să controlăm treaba asta. Probabil ne va acapara cu totul timpul liber, viața socială și chiar și viața de familie. Sau poate vom găsi o cale de mijloc, un echilibru între cele două. Cine știe?

Noi suntem generația care s-a întâlnit prima oară cu un computer undeva prin școala generală, iar un calculator acasă unii au avut pe la 14-15 ani, alții chiar mai târziu. Eu mărturisesc că mi-am cumpărat în rate, abia când m-am angajat, fiind ușor obligată de faptul că mă ajuta pe atunci foarte mult la facultate.

Copiii noștri în schimb, s-au născut cu cel puțin două smartphone-uri în casă, cu plasmă în living și desigur, laptop, calculator și tabletă. În 40mp, există tehnologie la îndemână, accesibilă la fiecare pas, la propriu.

În acest context, am acceptat cu mare interes invitația din partea Socials Moms, aceea de a participa la workshop-ul ce a avut ca temă de dezbatere, tocmai această problemă arzătoare.

Mărturisesc că nu am reușit să fiu atentă la fiecare speaker întrucât  Matei m-a însoțit, sau mai degrabă aș spune că eu l-am însoțit pe el, în joaca lui neîntreruptă. Locație nouă de explorat, nu e vreme de stat într-un singur loc 😀 . Însă ce bine că evenimentul s-a filmat în întregime (chiar a fost transmis live, și tocmai de asta îmi sunt atât de dragi organizatorii de la Social Moms), astfel am putut ulterior să vizionez momentele pe care le-am ratat. Voi copia la sfârșitul acestui articol, link-urile unde puteți urmări și voi înregistrările. De asemenea, aș vrea să le mai mulțumesc și celor de la Salvați Copiii, care l-au implicat pe Matei în diverse activități adecvate vârstei lui, asfel încât am reușit să urmăresc totuși ceva frânturi din prezentare.

( Astfel am testat și terenul pentru creșă. A reacționat foarte bine, i-a plăcut printre copiii, iar când am ajuns acasă era foarte vesel și energic). PS. Îl recunoaște cineva în poza din dreapta? Indiciu-este cel mai mititel, în stânga doamnei în mov 😀14721660_1244167332271272_3606450565279843728_n.jpg

Mulțumesc de asemenea și Sloop Fruli pentru sticla de suc care a fost jucăria preferată mai toată seara, dar și pentru sucul delicios servit copiilor. Este o variantă foarte bună pentru momentele în care nu reușiți să le preparați sucul în casă, sau îl puteți folosi cu succes ca varianta sănătoasă a tentațiilor mai puțin recomandate.

Voi relata pe scurt cam ceea ce am reținut eu, voi nota un pic schematic, pentru o vizualizare cât mai clară și concisă.

tehnologia este prietenoasă cu copiii și cu adevărat utilă abia după vârsta de 6 ani. Cam pe atunci acesta este pregătit să înțeleagă și să facă distincția între lumea virtuală și cea reală

-deși de multe ori un joc al celui mic pe telefon pentru noi înseamnă timp liber sau timp în care ne putem ocupa de treburile casnice, pentru bebelușul de 6 luni sau de 1 an sau 2 anișori, înseamnă o alterare a percepției senzoriale, a modului în care vede el lumea. El are nevoie să simtă texturi, să pipăie, să guste, să probeze, ori mobilul sau tableta îl limitează foarte mult.

imaginile care se derulează cu un ritm destul de alert, adică foarte rapid, îi poate forma micuțului unui comportament agitat pe viitor, el nu se va mai putea concentra la școală de exemplu, unde este nevoie să stea liniștit, să asculte lecția. Nu va mai avea răbdare, fiind obișnuit ca informația să i se servească pe repede înainte. Mai mult, există chiar posibilitatea să fie identificat cu ADHD.

foarte mulți copiii nu sunt supravegheați în timp ce folosesc internetul, și astfel se ajunge la situații precum hărțuiri și alte asemenea lucruri îngrozitoare pe care le vedem adesea la știri. Explicați-le copiilor să nu creadă tot ceea ce întâlnesc pe internet, dar mai ales să vă întrebe și sa vă ceară părerea în legătură cu orice întâlnește în mediul online. Ei nu știu și nici nu reușesc să gestioneze prea bine astfel de probleme, neștiind ce se poate întâmpla, cine este de fapt în spatele celuilalt monitor.

folosiți cu încredere controlul parental, pe toate dispozitivele. De asemenea, există varianta de Google pentru copii, care filtrează un anume conținut și anumite cuvinte și redă doar ceea ce este adecvat pentr copii.Un exemplu ar fi  safesearchkids.com

metoda cea mai indicată și cea mai eficientă aș spune eu, este propriul exemplul. Adică noi, părinții, să încercăm să utilizăm cât mai puțin dispozitivele în prezența copiilor, și mai degrabă să le citim din carte, să ne jucăm împreună diverse jocuri interactive. Știu , e greu, dar cu siguranță, merită!

după 6 ani, copilul poate folosi tehnologia, căci până la urmă, trebuie să recunoaștem că asimilirea de cunoștințe în acest domeniu, este necesară și va fi de folos în orice meserie din viitor. Însă, trebuie respectată o anumită măsură, un anumit timp în care să folosească internetul, și dacă s-ar putea și în scopuri creative nu doar pentru divertisment, ar fi ideal.

Ca să închei articolul într-o notă personală, aș vrea să vă povestesc o relatare a unui cunoscut. Fiica lui, clasa a 6a, se îmbrăca de școală. Tatăl ei a observat că un nasture de la cămașă aproape că  se desprindea. Părintele i-a cerut atunci cămașa, ca să i-o coasă. Fiica lui i-a răspuns ca își va coase singură nasturele. „Cum?” A întrebat-o tatăl ei, „când tu nu ai cusut nimic niciodată”. Atunci fata a accesat pe youtube un tutorial, în care se prezenta acest lucru, și în mai puțin de două minute, nasturele a fost prins în siguranță la locul lui. Părintele desigur, a fost uimit. Și eu la fel. Iată așadar, internetul este bun, dacă știm să îl folosim cum trebuie și când trebuie. Noi ca părinți, trebuie să le fim alături copiilor  în toate,  inclusiv și mai ales în această problemă, care reprezintă o provocare pentru noi și o metodă de divertisment pentru ei. Și aș mai adăuga ceva,și anume să încercăm să îi înțelegem mai mult decât o facem deja. Îi condamnăm pentru că le place atât de mult să se  joace, însă uităm că și noi dacă am fi avut la dispoziție asemenea tehnologie când eram de vârsta lor, vă asigur că la fel am fi procedat. Mărturie stau orele pe care noi înșine, ca adulți, ni le petrecem astăzi pe Facebook, pe youtube și pe diverse jocuri. Dacă ați realizat lucrul acesta, cred că ați reușit să ajungeți și la copiii voștri. 🙂

Și înainte de a vă lăsa la îndemână link-urile cu inregistrările speaker-ilor, aș vrea să vă spun despre SuperCoders, pentru că mie mi s-a părut o idee foarte tare. Este un program dezvoltat de Orange, prezentat în workshop-uri disponibile pentru copiii cu vârste între 10 și 13 ani, unde cei mici accesează o platformă unde învață, prin animații, cum să creeze o aplicație, învață programare și alte lucruri care cu siguranță le vor fi utile pe viitor. Iată deci, un mod de a petrece timp de calitate pe internet.

V-aș ruga în încheiere, să îmi povestiți care sunt experinețele voastre cu internetul și tehnologia? Cum îi împăcați pe cei mici? Ce modalități aveți de a-i ține la distanță? Câte ore pe zi petrec copiii voștri pe internet?

Link-urile către înregistrări pentru cei interesați. Și da, multe zgomote de fundal. Copiii s-au simțit foarte bine, după cum vă povesteam 😀

PS. Matei la sfarșitul evenimentului, în jur 8 seara. Cu biberonul în brațe și genunchii înnegriți de la atâta joacă 🙂14361213_1122053904529877_2688976102421504652_o.jpg

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *