Fără categorie

Mănâncă. Odihnește-te. Relaxează-te.

Săptămâna trecută am participat la un seminar despre alăptare, organizat mai cu seamă pentru că a fost Săptămâna Mondială a Alăptatului. ( Articolul cu informațiile adunate le găsiți aici).

S-a discutat desigur și despre nutriție, element cheie în susținerea alăptării. Medicul nutriționist ne-a recomandat desigur să mâncăm sănătos și să avem musai 3 mese pe zi și 2 gustări, dacă se poate. Hm… M-am gândit imediat dacă este într-adevăr posibil să respectăm măcar cele 3 mese pe zi…

Ei bine, dacă ești pentru prima oară mamă și au trecut doar câteva zile de când ți-ai adus puiul acasă, sau din contră ești deja mămică cu experiență și își petreci majoritatea timpului alergând după năzdravanul tău, știm deja că cele 3 mese sunt uneori un vis frumos.

Și de aici mi-am dat seama că o dată ce devenim mame, se activează în noi o super-putere, o supra-energie care ne ajută să susținem eroic nopți nedormite, dinți, măsele, febră, tantrumuri și alergat toată ziua. Și simțim cumva că energia asta este inepuizabilă. Până în momentul în care ne prăbușim, la propriu.

Noi ca femei, suntem foarte protectoare față de ceea ce avem. Facem totul din iubire și devotament și ca să fie bine. Și uite așa, fără să ne dăm seama, renunțăm ușor la noi , trecem pe locul 2 sau 3 în fața noastră, și realizăm treaba asta abia când suntem epuizate și ne simțim cumva pe marginea prăpastiei, gata să picăm în gol.

Știu. Este greu. Orice început este greu. Însă, te rog, ai grijă de tine.

Mănâncă. În primul rând dacă alăptezi, clar că este necesar să îți iei de undeva  vitaminele și proteinele pentru a le transmite copilului. Altfel organismul tău le va prelua din rezerve și din această cauză, la un moment dat te vei simți slăbită, sfârșită, iar lucrurile pe care înainte le făceai cu ușurință, acum ți se par greu de dus până la capăt. Studiul Mama a arătat că mamele din România care alăptează, au un deficit de aport de Fibre, Acid Folic( B9 ), Omega3, Omega 6, Vitamina D și Vitamina E.  Hidrateaza-te, este la fel de important.

Știu că nu este timp. Însă încearcă să te alimentezi corect și suficient. Mâncarea este principala sursă de energie. Când mănâncă cel mic, mănâncă împreună cu el. Știu că poate vei mânca cu noduri, pentru că ba va cere apă, ba nu va vrea să mănânce, ba va avea fix atunci chef de joacă ori ori pur și simplu va vrea în brațele tale. Sunt și perioade dificile într-adevăr, însă dacă reușești să scoți 3 minute în care efectiv să mănânci , tot e mai bine decât deloc. Bebe are nevoie de o mamă puternică, o mamă care îl poate purta în brațe, care se poate juca cu el. Lipsa nutrienților poate duce la stări oboseală, amețeli, dureri de cap, stare anxioasă, iar în cazul acesta nu ai cum să mai fii prezentă 100% în activitățile copilului tău.

Odihnește-te. Da, timpul în care bebe doarme înseamnă timp pentru călcat, spălat, aranjat hainele în dulap, strâns jucării, șamd. Însă cum ți se pare ideea de a dormi cu bebe la prânz? Eu zic că este minunată, mai ales dacă azi noapte ai reușit să dormi doar 30 de minute, adunate. Sau poate azi te simți pur și simplu obosită. Toate treburile casei sunt importante, însă dacă nu se cutremură pământul pentru că azi nu ai șters praful, eu zic că merită să încerci.

Când simți că nu mai poți, fizic, că mușchii nu te mai ascultă, că ochii te ustură, că efectiv te prăbușești, vorbim deja de oboseală cronică. Asta înseamnă că este nevoie o repriză de somn cât mai repede posibil. Chiar dacă înseamnă doar 2 ore, pentru că trebuie să alăptezi copilul. Hrănește-l, apoi înapoi la somn. Mama ta, soțul tău, prietena ta, se pot descurca fără tine câteva ore. Îmi amintesc la un moment dat am fost atît de obosită încât am reușit să dorm 12 ore neîntrerupte, de la 6 seara până la 6 dimineața, în care efectiv nu m-am trezit nici pentru apă nici pentru mers la baie. Nici măcar nu am realizat când am adormit. Am picat pur și simplu, în timp ce mă întisesem „puțin” în pat. În acest timp, soțul a stat cu cel mic. Au ieșit în parc, s-au jucat, au mâncat, apoi au făcut baie și în final au adormit. L-am auzit în tot acest timp, ( nu cred că vreodată voi mai dormi altfel decât iepurește), însă m-am odihnit. Știu că mamele care alăptează nu pot face la fel, însă cum spuneam mai sus, în reprize de 2-3 cred că este posibil de realizat.

Relaxază-te. Măcar 30 de minute, o dată la 2-3 zile, și apoi ușor, încet, în fiecare zi. Uneori serile se încheie cu zile grele, de care ai nevoie să te detașezi. Fă ceea ce îți face plăcere, ceea ce te face fericită. Poate o baie cu săruri și arome, poate pedichiura, poate un capitol dintr-o carte, poate un tratament facial, un serial, orice ce te face să te simți mai bine. Este foarte important să faci ceva și pentru tine, pentru că draga mea, și tu ești la fel de importantă, pentru tine și pentru familia ta.

Sunt zile în care clar nu poți să faci nimic. Zile peste care speri să treci cu bine, zile în care doar alergi după bebe, pusee, tantrumuri, în care se petrece prima lovitură la cap, prima febră. Ai nevoie de ajutor și cel mai aproape este soțul. Rogă-l să te ajute, să te susțină și să te înțeleagă.

Se întâmplă deseori ca tatăl copilului să  nu reacționeze conform așteptărilor, să se simtă un pic depășit poate, sau pur și simplu are nevoie de puțin timp să se dezmeticească. Vă recomand cu drag să citiți „Cele cinci limbaje ale iubirii” de Gary Chapman Este revelatoare. Poți înțelege ce simte și ce își dorește celălalt, doar prin comportamnetul lui. Iar asta va conduce și la o altă manieră de abordare a persoanei de lângă noi. De asemenea, de același autor și în aceeași serie, vă recomand și „Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor”.   Este o carte care ne învață „să citim” semnalele pe care copiii noștri ni le transmit prin comportament, dar și cum să le arătăm iubirea în funcție de limbajul prin care ei comunică cu noi.

Am învățat că o mamă fericită este mai întâi o femeie fericită. Trebuie să emani răbdare, căldură și susținere pentru copilul tău, iar toate astea depind de tine, în cea mai mare măsură. Lasă deoparte vinovăția doar pentru că ai mers la film și chiar te-ai distrat de minune, în timp ce puștiul tău a rămas acasă. Nu este o tragedie dacă că în seara asta ai gătit doar felul unu sau ca nu ai strâns jucăriile de prin casă. Amintește-ți întotdeauna că tu ești cea care ține familia unită, cea care ține casa, și atunci este nevoie de tine puternică.

Ai grijă de tine și iubește-te. Menține-te sănătoasă, energică, fă ceea ce îți place, ceea ce iubești.

Tu meriți să fii fericită, la fel cum și copilul tău merită o mamă fericită.

Și nu uita, draga mea, că singura sursă inepuizabilă din Univers, este doar iubirea. Restul mai devreme, sau mai târziu, nealimentate, ajung la epuizare.

 

Facebook Comments

4 Comments on “Mănâncă. Odihnește-te. Relaxează-te.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *