Cazul Plush Bio. Ce pot învăța brandurile, influencerii, urmăritorii și consumatorii

31 mai 2020
Postat de Mamă de Matei în Dezvoltare personală
0
Cazul Plush Bio. Ce învățăm ca brand, influencer și consumator

Cu ceva timp în urmă, înainte să se spargă buba și să apară totul în presă, la televizor și în online, am aflat de pe facebook de nemulțumirea mai multor fete cu privire la un brand care promitea să le trateze acneea. Era vorba despre Plush Bio.

Am scris la vremea aceea despre subiectul acesta, fără să dau nume însă, era destul de recent, așa că nu am găsit oportun să fac acest lucru. Și am scris mai degrabă pentru că m-a impresionat povestea fetelor afectate de cele întâmplate. Pentru că m-a frapat modul în care se desfășurau consultațiile, despre cum doamna doctor le recomanda fetelor să nu se mai spele cu apă pe față, câtă vreme folosesc cremele tratament.

Pentru mine a fost pur și simplu revoltător.

Am înțeles că doamna producătoare de creme Plush Bio are deja multe plângeri la parchet. Am înțeles de asemenea și că influencerii care au promovat aceste produse vor fi și ei audiați în acest proces.

Acest caz –aș vrea să nu folosesc cuvântul scandal– are și partea lui bună în online. Mi se pare că vine cumva cu niște reglementări de care aveam nevoie în spațiul virtual, unde oricine poate spune orice.

Ori, cel puțin, scoate în evidență cât de mare este nevoia de reglementări în acest domeniu, în care activează, hai să spunem, creatorii de conținut- Influencer este iarăși un cuvânt pe care nu aș vrea să îl folosesc.

Consider că putem învăța atât de multe din cazul Plush Bio. În primul rând, brandurile. Și mă refer la ele mai întâi pentru că până la urmă, relația de la final va fi între brand și consumator. Relație directă în care brandul este răspunzător cu privire la produsul livrat, dacă este conform cu prezentarea furnizată pe canalele de media.

Mai întâi de toate, contează foarte mult omul sau echipa care se ocupă de promovarea produselor brandului respectiv. Contează cât de transparent este brandul, cât de deschis și de flexibil este referitor la produsul pe care și-l dorește a fi promovat.

Am apreciat întotdeauna brandurile care nu îmi trimiteau doar un brief ( o descriere despre campania lor) ci făceau o masă rotundă cu toți bloggeri implicați în campanie și efectiv ne povesteau despre produs, făceau demonstrații, ne răspundea la eventuale întrebări. Alte branduri veneau cu medici specialiști care ne furnizau informații ajutătoare în campanii, cum ar fi dermatita, expunerea la soare, informații pe care le primeam de la o sursă de încredere cu argumente științifice.

Am primit propuneri de la branduri pe care nu le-am acceptat, tocmai pentru că am simțit o lipsă a transparenței. Nu erau flexibili, nu acceptau absolut deloc să schimb abordarea, măcar într-o mică măsură, așa cum simțeam eu că mă pot îndrepta către publicul meu, către comunitatea mea. Știam că unele campanii erau destul de rigide însă în momentul în care am văzut că totuși unor colegi bloggeri li s-a permis să trateze altfel prezentarea, am realizat că pentru ei reprezint un simplu instrument de promovare, uitând că pentru a ajunge la comunitatea mea, ei trebuie să treacă prin mine. Desigur că nu a mai colaborat cu brandul respectiv.

Sunt branduri care nici măcar nu așteaptă ca cel care îl promovează să încerce de-adevăratelea produsele, fie că le cumpără bloggerul din buzunarul lui, fie că îl primește de la brandul respectiv. Departamentul de PR trimite solicitarea și așteaptă materialul în maxim o săptămână, uneori la 2-3 zile chiar. Acum, dacă este vorba despre o oală, pot să îmi fac o idee despre utilitate și despre calitate într-o săptămână, dar dacă este vorba despre o cremă sau nu știu vitamine, atunci în mod clar am nevoie de mai mult timp.

98% dintre branduri solicită textul și materialul final pentru a-l verifica înainte de a fi publicat. Ceea ce este foarte bine, pentru că astfel părțile se pun de acord că informația pe care bloggerul o transmite despre brand este adevărată sau că este în acord cu campania lor. În 50% dintre cazuri se fac modificări, depinde și de specificitatea fiecărui produs. Cel mai dificil este să refaci prezentările video, prezentări care sunt tot mai solicitate, pe lângă articolul scris, pentru că se pare, oamenii nu mai au răbdare să citească. Pentru un client, am refăcut clipul video de patru ori. Adică filmat din nou, editat, montat. Bloggerii sau vloggeri mai mari, au oameni care fac asta. Pentru cei mai mici, este un pic mai dificil.

Am relatat câteva lucruri din culise, pentru a înțelege un pic mai bine cum se desfășoară o colaborare, înainte de a arunca cu pietre, în branduri sau în creatorii de conținut.

Aș vrea să mai punctez că sunt branduri pentru care aș livra oricând ar avea nevoie, fără să am vreo așteptare, pentru că atât de frumos au construit relația cu mine, ca blogger, și pentru că mi-au arătat că sunt mai mult decât un brief sau un instrument de marketing. Cu alte cuvinte, au fost oameni. Iar omenia este cea mai tare unealtă de promovare. Pe mine m-au cucerit ca și client și îi pomenesc tot timpul cu mare drag cunoscuților mei sau când este nevoie de vreo recomandare.

Dar acum, ca să sumarizez ce cred eu că pot învăța brandurile din cazul Plush Bio:
  • este nevoie să ofere cât mai multe informații celor care le vor reprezenta produsele. Creatorii de conținut vin din domenii diverse, nu toți au cunoștințele necesare. Și până la urmă, modul în care ești reprezentat ca imagine ar trebui să te preocupe destul de mult, prin urmare este datoria ta ca brand să te asiguri că informația despre tine care a ajuns la creatorul de conținut este corespunzătoare.
  • să fie mai realiște și mai flexibile. Un detergent e un detergent, o cremă de față e o cremă de față. Toate vedetele care au vorbit despre cremele Plush Bio, se refereau la ele ca la cremele minune. Nu există un produs minune, și inclusiv oamenii au observat că reclama devenea deja agresivă, tocmai pentru că nu exista nici un defect, toate erau la superlativ.
  • să permită creatorilor de conținut să adapteze campania pentru comunitatea sa, dacă se vrea a se obține rezultate. Toate promovările ale acestui brand erau trase la indigo. Toate. Oamenii sunt diferiți, comunitățile sunt diferite, deci abordările și strategiile trebuie să fie diferite.
  • să rămână și după campanie lângă blogger și consumator. Adică să ofere suport post articol, post experiență. S-a întâmplat după publicarea unui articol cititorii să aibă diverse întrebări sau nelămuriri. Inițial brandul a spus că va fi acolo. Eu am trimis toate întrebările către oamenii de campanie, la care nu am mai primit răspuns. Pe mine m-au pierdut ca și client consumator.
Ce cred eu că pot învăța creatorii de conținut din cazul Plush Bio:
  • să fie autentici și cinstiți cu urmăritorii lor. Oamenii vor observa atunci când oamenii poartă doar o mască și vor simți că s-a profitat de ei și atât. Și vor pleca, iar fără comunitate, fără cei cărora să le livreze conținut, ei nu mai există.
  • să reacționeze atunci când brandul reprezentat de ei a produs experiențe neplăcute. Cele mai multe vedete au tăcut. Nu au luat o poziție oficială, măcar un îmi pare rău pentru experiența voastră. Iar asta i-a lovit și mai tare pe cei care au cumpărat la recomandarea vedetei pe care aceștia o urmăreau și o apreciau. Îmi amintesc că am avut o experiență neplăcută cu două branduri, în urma unor concursuri. Unul trebuia să livreze îmbrăcăminte de iarnă câștigătorilor și ar fi trebui să ajungă până de Crăciun. Premiile au ajuns la sfârșitul lunii ianuarie. Apoi cu un alt brand, care oferea protecție solară pentru copii. În loc să ajungă premiile la începutul lunii august, au ajuns în septembrie. Se cam dusese vara. Nu am primit scuze, nici oamenii din comunitate care participaseră la concurs, deși brandul era menționat și etichetat în comentarii. Nu doar că am reacționat imediat dar am și întrerupt colaborarea cu ambele branduri. Deși produsele îmi plăceau și încă îmi plac.
  • să se informeze și să se documenteze temeinic. Mai ales când este vorba despre produse care acționează în mod direct asupra sănătății. Nu poți să recomanzi folosirea retinolului fără protecție solară. Nu ai cum. Este ca și cum v-aș pune să vă aplicați un strat generos de ulei pe față, apoi v-aș scoate în soare de la 11 la 13. În luna august. Nu ai cum să faci asta. Este inconștiență și ignoranță.
  • oamenii au radar de detectare a oamenilor falși. Dacă ceea ce livrează creatorii de conținut este o mare minciună, mai devreme sau mai târziu, adevărul se va afla. Pentru că nu poți ține minte toate minciunile și la un moment dat, te pierzi printre ele.
  • să-și cunoască publicul. Cine sunt următorii lor? Fete de 14 ani? Proaspete mame? Bărbați pasionați de tehnologie sau care vor să învețe despre parenting? Pentru că într-un fel anume te raportezi fiecărei categorii. Spre exemplu, dacă știi că publicul tău este format din fete de 14 ani atunci le spui din start nu folosiți retinol, nu este pentru voi. La fel și femeilor însărcinate.
  • încrederea urmăritorilor în creatorul de conținut vine din similitudinea sau punctele comune pe care simte că le are cu acesta. Spre exemplu, multe cititoare îmi spun după ce citesc un articol Fix așa simt și eu, parcă mi-ai citit gândurile. Și de aici începe responsabilitatea creatorului de conținut. Din respect pentru omul care își rupe din timpul lui pentru a citi un material de-al tău, din momentul acela merită respectul tău și merită să nu îl minți.
Apoi, despre urmăritori și consumatori. Cei mai importanți din toată ecuația.
  • Rămâneți vigilenți, mai ales când este vorba despre sănătate. Păstrași-vă filtrele. Mai întrebați, rămâneți curioși. Pentru că lumea de pe net nu e ceea ce pare că este. Că scrie cineva un articol despre cât de fascinat este de răsăritul soarelui pe malul mării, nu a făcut nimănui vreun rău. Dar când cineva susține despre o cremă că este miraculoasă și tratează acneea, atunci este clar că trebuie să mai cercetezi puțin.
  • nu puneți în aceeași oală toți creatorii de conținut. Deși generalizarea este la îndemână, cred că ar trebui să fim atenți cu cuvintele. Nu știm drumul fiecăruia iar vorbele pot răni mai mult decât am crede.
  • atunci când brandurile apelează la bloggeri, vloggeri deși au reclame pe tv de exemplu, este pentru că vor să îmbrace promovarea într-o poveste reală, autentică. De aceea, este posibil ca fiecare blogger să prezinte produsul altfel decât ați văzut la tv sau pe instagram. Pentru că toată povestea este subiectivă, este posibil ca pentru el acel produs să aibă o semnificație profundă.
  • spuneți atunci când simțiți sau știți că ceva din ce a spus bloggerul nu este adevărat. Pe mine mă ajută să mă calibrez astfel de feedback-uri. Îmi amintesc că prima mea colaborarea a fost pentru produse de baie pentru copii. Și povesteam cum face Matei baie cu spumă de la gelul de duș. Și atunci o cititoare mi-a spus că nu face atât de multă spumă pe cât se aștepta. Iar acest feedback pe mine m-a ajutat să îmi aleg mai bine cuvintele cu care să descriu produsele, pentru a fi cît mai aproape de adevăr ori pentru a nu crea așteptări nerealiste.
  • oamenii care acordă votul de încredere oamenilor pe care îi urmăresc sunt ultimii de acuzat. Nu există ca ei să aibă vină. Pentru că am tot văzut chiar și vedete care au promovat produsele Plush Bio au tot afirmat ba că fetele nu au depozitat bine cremele, ba că au alte probleme de sănătate, dar că în orice caz doar este sunt vinovate pentru trauma pe care o trăiesc. Adică fac din fete victime ca la carte.

Nu știu cum se va încheia totul. Sunt voci care susțin că ar fi vorba de o campanie de denigrare a brandului. Un lucru este cert totuși. Au fost multe nereguli în campanii-ca informați transmise– și în producerea cremelor. Și spun asta pentru că cele mai multe clipuri despre cum se preparau produsele au fost șterse.

Sute de fete au răni severe și tenul le este foarte afectat. Nu poți să rămâi indiferent la așa ceva.

Cert este că lumea poate spune orice pe internet iar asta este clar o problemă, în condițiile în care sunt atât de mulți oameni vulnerabili. Sper ca acest caz să fie un prilej din care toți putem învăța câte ceva.

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.